2018-01-24

Hjärnan och kreativitet

Jag var på en mycket intressant föreläsning som hette Aha! Mina idéer, min hjärna och jag
Malin Gutestam berättade om hur vi utifrån modern hjärnforskning man skapar de bästa förutsättningarna för tänkande och kreativa processer. Malin visade hur hjärnan fungerar och visade hur vi kan öka vår effektivitet, motivation och kreativitet. Genom att förstå mer om hur din hjärna fungerar och varför du reagerar som du gör i olika situationer kan du göra val där du utnyttjar dina resurser bättre. Jag tycker att det är mycket intressant hur vår hjärna fungerar och hur man kan påverkar hur vi kan förändra saker och ting.

Malin har skrivit en bok om tonårshjärnan.
Vi fick göra praktiska övningar för att se hur hjärnan reagerar under ständig störning som tex att av mobiler. Malin menade att en universtitetsstuderande som sitter och studerar och hela tiden störs av sms-ljud går ner på en åttaårings intelligensnivå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar